Пятница, 29-03-2024, 11:26
 
Начало Каталог статей Регистрация Вход
Вы вошли как "Гость" · RSS
Меню сайта
Форма входа
Наш опрос
Оцініть мій сайт

Результаты · Архив опросов

Всего ответов: 82
Каталог статей
» Статьи » Мої статті

ВИГНАННЯ “ВІДЬОМ”
Артем Стельмашов
Українська газета, № 3 (335) 26 січня-1 лютого 2005 р.

Останніми днями свого президентства Леонід Кучма займався переважно тим, що звільняв губернаторів. Незабаром Віктор Ющенко призначить в областях нових керівників. А от чи приживуться вони з обласними радами, в крісла керівників яких масово пересіли “кучмівські” губернатори, а також мерами міст – це ще питання. Чи будуть між ними конфлікти? І якщо будуть, то які?
Кореспондент “Української газети” поспілкувався на ці теми з провідними вітчизняними політологами, які поділилися своїми міркуваннями з приводу…

СИМВОЛІЧНІ ОСОБИ

Політолог Віктор Небоженко вважає, що Віктор Ющенко намагатиметься зробити призначення губернаторів політичними та символічними, на відміну від практики попереднього режиму, який, в основному ставив кримінально-економічні завдання перед губернаторами. Перед новими губернаторами буде поставлена лише одна задача – підготуватися до виборів 2006 року. Губернатори мають досягти, щоб їхній престиж не опускався нижче певного рівня і щоб в обласних радах формувалися могутні фракції “Нашої України”. “Я б на місці президента Ющенка поставив би їм таку задачу - ні економічну, ні соціальну, ні тим більше силову боротьбу з противниками, а саме сформувати могутні фракції в облрадах, які могли б розгорнути роботу у 2006 році”, - сказав експерт. За його словами, все вищезазначене стосуватиметься Західної та Центральної України.
Щодо Східної України, то це будуть чисто символичні призначення. Ці губернатори будуть представляти централізовану київську владу і команду Ющенка.
На запитання як боротися з можливими проявами сепаратизму чи федералізації в східних областях, експерт відповів: “Тут все дуже просто. По-справжньому серйозна проблема – як це не пікантно – Одеса та Харків, а не Донецьк. Тому що Донецьк легко вмикається і вимикається. Ющенко домовиться за якимись критеріями з місцевими олігархами і вони одразу припинять всілякі сепаратистські рухи. Так як вони легко вимкнули і голодування, і наметові містечка зараз”. На його думку, швидке “вимкнення” кампанії Віктора Януковича свідчить про те, що це все носить штучний характер.
“На півдні України, у Криму, в Одесі немає таких впливових фігур як Ахмєтов і Янукович і тут вже треба боротися політичними методами. Це все набагато серйозніше”, - сказав Небоженко. Він наголосив, що ні в якому разі не можна йти на загравання з приводу федералізації України.
На запитання, чи слід в Україні губернаторів призначати або обирати, Небоженко відповів: “Це складне запитання. В деяких регіонах це було б корисно. В інших це посилило б сепаратизм… Досі я як політолог знав відповіді – виборність – це добре… Впливати на губернаторів населення могло б хоча б один раз на декілька років. Тепер я з великою обережністю ставлюся до цієї ідеї”.

ВПЛИВОВІ ОСОБИ

Голова правління центру прикладних політичних досліджень “Пента” Володимир Фесенко зазначив, що зараз в багатьох великих обласних центрах, зокрема, на Сході України, мери міст стали головними діючими особами, стали реальними регіональними лідерами. Конфлікти між ними та новопризначеними губернаторами можливі, і це об’єктивне інституціональне протирічя, яке згодом треба буде вирішувати шляхом адміністративно-територіальної реформи. Тому що нинішня система закладає цей конфлікт об’єктивно: і на бюджетному рівні, і на рівні розподілу повноважень.
На його думку, аби не було подібних конфліктів слід поступово передавати владні функції від місцевих адміністрацій місцевому самоврядуванню, а також шляхом розширення бюджетних повноважень місцевого самоврядування.
Він також зазначив, що місцеві адміністрації мають зберегтися, але повинні змінитися її функції. Акцент повинен бути зроблений на контрольних і координуючих функціях, а не на тому, щоце влада, яка концентрує в своїх руках абсолютну більшу частину розпорядних повноважень.
Вони мають забезпечувати взаємозв’язок між центральними органами виконавчої влади і місцевим самоврядуванням, а також контролюють виконання загальнонаціонального законодавства на території даного регіону і координують діяльність центральних і місцевих органів.
Експерт також зауважив, що для Центру одним з джерел кадрів для, в тому числі, для місцевих адміністрацій, буде саме місцеве самоврядування, люди, які проявляють громадянські ініціативи, малий та середній бізнес. Це реальний кадровий резерв, бо там дуже багато енергічних і ділових людей, яких можна задіяти в оновленні влади. Хоча тут є проблема уникнути корупційних зв’язків, небезпека сплутати власну кишеню з державною або комунальною. На його думку, потрібно використовувати досвід та знання нового покоління професіоналів, зокрема, тих, хто здобув освіту за кордоном. Слід давати дорогу новим професіоналам. Фесенко наголосив на необхідності нової кадрової політики: проводити кадрові конкурси, посилити вимоги для відбору кадрів.
На запитання щодо ідеї виборності губернаторів експерт відповів: “Протягом останнього року тема виборності губернаторів є більшою мірою популістським гаслом. Тому що ця ідея достатньо популярна серед населення. Вона має як мінімум демократичну форму, коли громадяни можуть самі впливати на вибір свого регіонального лідера, висловлювати йому недовіру”.
Проте, на його думку, з точки зору відносин центру і регіонів і в контексті адміністративно-територіальної реформи треба шукати більш збалансовані механізми формування нової політичної системи. І тут виборність губернаторів за унітарної системи влади може увійти в дисонанс з процесами збереження єдності, цілісності країни. Тому що по суті виборність губернаторів є ознакою федеративного устрою державного устрою і це буде суперечити унітарному характеру держави.
З іншого боку, в нинішніх умовах це може стати інститутом збереження старої еліти в регіонах, бо в цієї еліти є ресурси, капітали та організаційний вплив. До цієї думки можна повернутися дещо пізніше в контексті адміністративно-територіальної реформи і другого етапу політичної реформи. Хоча на сьогодні політолог бачить більш оптимальний варіант – зміну функцій обласних та районних місцевих адміністрацій, їхнє звуження, коли місцеві державні керівники мають бути префектами, контролерами, а функції реальної влади повині бути передані місцевому самоврядуванню. Це, на думку Фесенка, вирішить проблему. Рішення про призначення цих регіональних префектів має бути “плодом спільної політичної волі президента і Кабінету міністрів. “Я думаю, що це оптимальний варіант”.

ЗАПАСНІ АЕРОДРОМИ

Шеф-редактор журналу “Політична думка” Володимир Полохало вважає, що конфлікти між майбутніми губернаторами та мерами, головами обласних рад вже сьогодні визрівають. Це конфлікти колишнього губернаторського корпусу, їхніми заступниками, які є прямими носіями адміністративного ресурсу і “старого політичного режиму”. Звільнення губернаторами своїх посад Указами Кучми зовсім не означає, що їхній вплив мінімізувався. Зараз відбувається своєрідний перехідний період в регіонах, адже багато губернаторів встигли підготувати собі “запасні аеродроми” в обласних радах. Місцеві чиновники вищої ланки та бізнес, як правило, підконтрольний основним кланам, що були основою, стрижнем Кучми найбільше побоюються призначення губернаторами тих мерів, які в листопаді-грудні 2004 року незалежно від своєї партійної приналежності підтримали Віктора Ющенка і виступили як лідери громадської довіри у своїх регіонах. На відміну від губернаторів, вони ініціювали рішення місцевих рад проти фальсифікації другого туру виборів президента.
Експерт наголосив на тому, що зараз чиниться певий тиск на Ющенка, щоб не допустити призначення губернаторами цілої низки мерів, які справді були зі своєю територіальною громадою під час виборів.
На його думку, стара регіональна еліта на рівні заступників голів обладміністрацій, глав райадміністрацій скоріше імітує підтримку Ющенка, ніж буде спроможна реалізовувати його курс. Отже, в регіонах потрібна серйозна ротація місцевих еліт. Це не менш важливо, ніж ротація еліти в столиці, переконаний політолог. Тут дуже важливо, щоб Ющенко зробив ставку на тих, хто користується підтримкою місцевого населення.
Полохало наголосив на складній ситуації в східних регіонах, зокрема, Днеіпропетровській та Харківській, де залишається значний вплив колишніх губернаторів Яцуби та Кушнарьова, які можуть використовувати потенціал обласних рад для саботажу новій центральній владі з точки зору організації виборів-2006.
За словами експерта, Янукович чітко визначив дві лінії консолідації старих еліт – перша – підготовка до парламентських виборів, друга – до місцевих рад. Полохало наголосив, що значення місцевих рад для Ющенка, прихід туди нових людей, ротація еліт в регіонах є не менш важливою, ніж ротація у парламенті. Раніше виборам до органів місцевого самовроядування не надавалося такого значення, оскільки вони були повністю підпорядковані вертикалі влади на чолі з Кучмою. Сьогодні Ющенку дуже важливо використати потенціал суспільства і виграти місцеві вибори.
Оновлення та очищення регіональних політичних еліт є сьогодні чи не найважливішою складовою успіху курсу Ющенка та його підтримки населенням, наголосив Полохало. Нові губернатори мають запроваджувати прозорі правила політитчної й економічної гри.
Політолог також сказав про необхідність децентралізувати владу та посилити реальне місцеве самоврядування, яке поки в Україні практично не існує. Розвиток місцевого самоврядування – це один зі шляхів подолання сепаратизму. Він підкреслив необхідність широкого інформування та роз’яснювальної роботи серед населення східних регіонів про дії центральної влади.

Категория: Мої статті | Добавил: stelmashow (15-07-2006) | Автор: Стельмашов Артем
Просмотров: 853 | Рейтинг: 0.0

Всего комментариев: 0
Имя *:
Email *:
Код *:
Бесплатный конструктор сайтов - uCoz
Категории каталога
Мої статті [35]
Поиск по каталогу
Друзья сайта
Статистика